Bij de conferentie Powering the cloud ging Furbur met Srdjan Selic, ICT Infrastructure Manager bij Uefa, in op de digitale ontwikkelingen die de UEFA momenteel doormaakt. Daarbij kwam het beeld naar voren van een organisatie die weliswaar rijk is aan data, maar ze nog niet concreet toepast.
Slimmer en flexibeler
De Europese voetbaldochter is vooral slimmer en flexibeler geworden. Zo heeft de UEFA de afgelopen jaren al zijn gegevens gedigitaliseerd en de stap naar de cloud gemaakt, zo bleek uit de presentatie. Ook is de wijze waarop data gegenereerd wordt, veel slimmer gemaakt: de UEFA verzamelt gegevens via apps en via WiFi-netwerken in stadions.
De nieuwe data die het nu in huis heeft, hebben deels commerciële potentie. Historische data over bezoekersaantallen, de omzetstromen uit toernooien, het koop- en oriëntatiegedrag van toeschouwers zijn allen opgeslagen in de cloud. Anderzijds is het rijker aan data die vooral het voetbal dienen: statistieken over de veldcondities, scheidsrechters en de wedstrijden bijvoorbeeld.
Nog nauwelijks data benut
Die data worden echter nog maar mondjesmaat benut, erkent Furbur na vragen van CXO. "Nee, we kunnen nog nauwelijks een voorbeeld noemen waarbij we die data ook te gelde maken", zegt hij. "We zijn nog in de verkennende fase." Vooralsnog houdt de UEFA zijn data ook volledig voor zichzelf: het leunt op een private cloud in een datacenter in Amsterdam.
Alleen met criminele opsporingsorganisatie Interpol worden data gedeeld, ten behoeve van de strijd tegen matchfixing. Furbur: "Wij scannen realtime voor Interpol wedstrijden, door te filteren op verdachte doelpunten, kaarten, blessures, corners, vrije trappen en penalty's. Op hetzelfde moment analyseren we verdachte patronen in de gokwereld, als ineens exorbitante bedragen op onverwachte momenten worden ingezet."
Genoeg bestedingsruimte
Vooropgesteld: de UEFA is niet alleen rijk aan data, maar ook aan budget. Vandaar dat de UEFA connecties met IT-partijen probeert te maken op conferenties. In Frankfurt liet het zich daarbij representeren door Interoute, een cloudserviceprovider, glasvezelnetwerkbeheerder en datacentereigenaar in eigendom van de vermogende Sandoz-familie en het koninkrijk van Dubai.
Waar de FIFA vorig jaar goed was voor een omzet van $1,39 mrd en een winst van $72 mln, is de Europese dochter nóg winstgevender. Voorzitter Michel Platini ging in 2012 uit van een winst van €116 mln, waarbij op bescheiden inkomsten van het EK in Polen en Oekraïne werd gerekend. Het toernooi presteerde echter boven verwachting met een omzet van €1,4 mrd. Tijdens het EK van 2008 in Zwitserland en Oostenrijk was al een recordwinst van €700 mln geboekt. Daarvan ging €450 mln naar de deelnemende landen en €250 mln naar de UEFA zelf.
Investeringsmogelijkheden groeien
En de bestedingsruimte wordt alleen maar groter: de UEFA verwacht dit jaar alleen al met de Champions League €1,4 mrd omzet te draaien, zo meldde het FD. Een groot deel vloeit voort uit de bereidheid van tv-zenders fors voor de uitzendrechten te betalen.
Die bereidheid buit de UEFA sindskort ook beter uit bij het EK-kwalificatietoernooi: poulewedstrijden worden niet meer op twee dagen gespeeld, maar verspreid over de week, zodat er meer tv-tijd voor gereserveerd kan worden. De UEFA motiveert deze keuze met het argument dat het nu veertig procent meer omzet haalt uit de EK-kwalificatie.
Reageer
Preview