Door de aankoop van Sun werd Oracle vier jaar naast een belangrijke hardwarespeler ook een invloedrijke partij in de open-source gemeenschap. Micros gaat Oracle waarschijnlijk niet op dezelfde manier veranderen, maar het gaat het bedrijf wel grote invloed bezorgen in de snel veranderende wereld van retail en hospitality voor een prijskaartje waarvan sommige financieel analisten zeggen dat het een heel redelijke prijs is.
Dit zijn vier redenen waarom Micros voor Oracle 5,3 miljard dollar dubbel en dwars waard is.
1. Het draait om data, data, data
Hoewel Oracle door deze overname een gigantisch klantenbestand in handen krijgt, ligt de werkelijke waarde in de snel groeiende hoeveelheden data die door de Micros POS (Point Of Sale) kassasystemen vloeien. Deze informatie kan gelinkt worden aan klanten, waardoor Oracle inzicht krijgt in koopgedrag, voorkeuren, presteren van producten en diensten en hun supply chains.
"Oracle is niet zo geïnteresseerd in het verkopen van POS-software", zegt analist Ray Wang van Constellation Research. "Dat is pas het begin. Uiteindelijk zijn ze vooral happig op de data."
Het analyseren van data afkomstig van Micros-systemen gaat Oracle een wereld aan mogelijkheden bieden. "Waarom doet tafeltje twee in het restaurant het altijd beter dan tafel vijftien? Waarom verkoopt winkel 235 meer salades als bijlage dan winkel 260?", noemt Wang als voorbeelden van vragen die Oracle binnenkort kan helpen beantwoorden.
Oracle heeft al een rijk scala aan dataverwerkings- en analysetechnologie beschikbaar om te helpen tot antwoorden op de meest uiteenlopende hypothetische vragen te komen.
2. Er wacht een grote upgradegolf
"In de horeca kijken veel bedrijven uit naar een upgrade voor hun verouderde systemen", zegt onafhankelijk analiste China Martens. Sommige bedrijven zullen geïnteresseerd zijn in een uniform systeem dat hen niet alleen hechter in contact brengt met leveranciers, maar ook bijvoorbeeld klantenfeedback via sociale media laat ontvangen, zegt Martens.
Oracle heeft al langer bedrijfsapplicaties gericht op retailers in het portfolio sinds het in 2005 Retek in bezit heeft. Hoewel de Retek-software een eigen roadmap kent en nog steeds ondersteund en geüpdatet wordt, kiest Oracle wellicht voor een nieuw convergentiepad voor producten.
3. Micros kan een aanjager zijn in het Internet of Things
De data die door Micros-producten verzameld wordt kan loyaliteitsprogramma's en persoonlijke aanbiedingen aandrijven. In de toekomst kan Oracle veel profijt trekken uit de Internet of Things-mogelijkheden die Micros' technologie biedt. Denk daarbij aan intelligente hotelkamersleutels, in-room technologie en property asset monitoring.
4. Oracle moet groeien
Als één van de techgiganten op de beurs, staat Oracle onder constante druk van beleggers om verder te groeien, ook al noteert het steevast miljardenwinsten. Waar de meeste acquisities van Oracle vooral gaan om het verkrijgen van nieuwe technologie, is dat niet het belangrijkste bij Micros. De leverancier haalde in zijn vorig fiscaal jaar op eigen kracht 1,27 miljard dollar binnen en maakte 171,4 miljoen dollar winst. Zijn producten worden gebruikt in meer dan 330.000 restaurants en hotels wereldwijd.
Feit is dat Oracle maar een beperkte hoeveelheid geld uit zijn bestaande klantenkring kan trekken voor zijn huidige hard- en software.
"Als megavendoren als Oracle en SAP groei willen bewerkstellingen, moeten ze dieper in branchespecifieke systemen duiken", zegt managing partner Frank Scavo van IT-consultancy Strativa. De aankoop van Micros past in dit plaatje. "Daar komt nog eens bij dat zowel retail als hospitality onderbediende branches zijn als het gaat om enterprise systemen", zegt hij.
Oracle heeft dus veel kansen om bestaande applicaties aan huidige Micros klanten te verkopen. Tot die klanten behoren 's werelds grootste restaurant- en hotelketens.
Reageer
Preview