
Wat Uber, Alibaba en Airbnb gemeen hebben
De geschatte marktwaarde van Uber en Airbnb mag dan extreem zijn, maar Harvard-onderzoekers zeggen dat deze waardering legitiem is.
Extreme verschillen tussen de omzet en waardering van een bedrijf zijn niet ongebruikelijk. Dat bewijzen Uber en Airbnb wel. Volgens onderzoekers van Harvard zijn die verschillen ook gerechtvaardigd.

Wat Uber, Alibaba en Airbnb gemeen hebben
Extreme verschillen tussen de omzet en waardering van een bedrijf zijn niet ongebruikelijk. Dat bewijzen Uber en Airbnb wel. Volgens onderzoekers van Harvard zijn die verschillen ook gerechtvaardigd.
Airbnb werd recentelijk gewaardeerd op $13 mrd, wat gelijk is aan twintig keer de omzet van het bedrijf. Uber krijgt een waarde van $30 mrd toegedicht, ofwel vijftien maal de omzet. Alibaba ging kortgeleden naar beurs met een validatie die tien maal hoger dan de omzet vast gesteld is.
Harvard-wetenschappers Yoram Wind, Barry Libert, Megan Beck Fenley zeggen echter dat bestuurders van traditionele bedrijven niet cynisch moeten doen over de hoge waarderingen van deze snelgroeiende start-ups.
Want wat is het geval? Vergeleken met de traditionele branchegenoten leveren ze ook meer winst op, groeien ze ook veel sneller en hebben ze met veel minder kosten te kampen. De onderzoekers leggen uit:
CXO.nl heeft in dit geval een bijdrage van Harvard Business Review ge-embed, met de tool Genius.
Reageer
Preview